...riguardo al parchè, al come, al quant, ‘na volta, quan che reane canàis,se feva la “crepa da mort”. Aveit da savè che quanc che i nostre noni e pare, a la verta, i semènava la blàva, i aveva l’abitudine, soradùt se un ciamp l’era sote aga, da mete, dopo, solthàt, in mièth le cuière, fasòi, radìcia e soradut i thuciàth. In te la tavela se no plovèva, la roba la vigneva instes parchè i ciamps i aveva la fortuna da avè l’irigathiòn e cussì le panòle le era sigùre ma l’era sigùrs ancia i thuciàth, che i saràve servìdi par daìli da magna ai porthìth. Oltre che nutrithiòn i thuciàth i deva bin pa combate al vermo solitario che al podeva fa sta mal i porthìth e ancia contagià, co la carne, i omis. Quan che l’era verso al dièse- quindèse de otobre, la blava l’era madùra e cussì l’ era dut un viavai de ciars e carète che i portava a ciasa le panòle: chi che i despoìava al sarturc ‘ntel ciamp, chi che i lo taiava e i lo portava a ciasa par dopo despoìalo ‘ntel cortif, insoma bisognava implenì i blavers! Ma ancia i thuciàth i era madùri, e alora, dopo la blava se portava a ciasa ancia chei, i ‘nera de dute le misure, grains e pithui, de diversi colors,verdi dai,rosith, e par mantignèli meio i vigneva metùdi in te qualche stanthia fres’cia. Al era chisto al momento che speteàne nealtre canais, domandeàne a nostre pare o a nostra mare se podeàne toign un, no i ne disièva mai de no, parchè i lo aveva fat ancia lor!, e dopo toleàne la britòla e scumintheàne dopo avelo verdhut in thima, a, prima sgoità al thuciàt e dopo i feane i voi, al nas e la bocia dopo, quanc che se feva scur, meteàn dentro un toc de ciandela, la inpieàne e meteàne al thuciat, che clameàne par la so someantha “crepa da mort”, in thima ai murs a le erte dei portei insoma in te posti alti, speràne cussì da fa paura a qualchedun, specialmente a le canaie. Dopo qualche dì le crepe da mort le se flapiva e alora, no se le butava via, anthi, ciapeàne e le rompeàne e le deàne da magnà al porthìt. Chista l’era una nostra usantha che no l’ha nient a che vedè co la festa che i mericani i fa l’ultin dì de otobre, lor i à le so tradìthions, chi se le tigne a ciasa soa, ma che qualche bauco, altre che pa fa schei, pa vende quatro maschere, doi ciapei a ponta, e thinque thucìe de plastica al vopia fa passà ste robe par nostre tradithìons NO! no la me va do. Me permete de dise altre doe parole, al dì de uncuoi i nostre dovins i va in therca de chel de chei altre e no i tin da cont del chel de ciasa soa! Un popol, una generathìon che no impara, mantìn e tramanda le tradithions dei so veci l’è destinat a sparì , e se don avanti cussì l’è chel che sucedarà ancia a la nostra ratha! A bon intenditòr………